Aktualności
RODO
W zwi±zku z wej¶ciem w życie 25 maja 2018 r. przepisów Rozporz±dzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 7 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w zwi±zku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE poniżej przekazujemy informacje spełniaj±c obowi±zek informacyjny.
Kategorie przetwarzanych danych
Warunkiem skorzystania z usług każdego po¶rednika w obrocie nieruchomo¶ciami jest podanie i umożliwienie weryfikacji podstawowych danych osobowych – takich jak imię i nazwisko, seria i numer dokumentu potwierdzaj±cego tożsamo¶ć, obywatelstwo, numer pesel (a gdy go nie nadano : daty urodzenia oraz po dniu: 13.07.2018 r. także państwa urodzenia).
Dodatkowo, możemy również prosić o podanie adresu zamieszkania. Wprowadzenie tego warunku nie jest nasz± decyzj±, ale wynika z przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
W zwi±zku ze zmian± przepisów w tej dziedzinie – od dnia 13.07.2018 r. nasze obowi±zki poszerzeniu ulegaj±, między innymi w zakresie identyfikacji osoby fizycznej prowadz±cej działalno¶ć gospodarcz± (w tym wymóg: podania nazwy (firmy), numeru identyfikacji podatkowej (NIP) oraz adresu głównego miejsca wykonywania działalno¶ci gospodarczej, identyfikacji osoby upoważnionej do działania w imieniu naszego Klienta, a także osoby reprezentuj±cej osobę prawn± lub jednostkę organizacyjn± nieposiadaj±c± osobowo¶ci prawnej – będ±cymi naszymi Klientami.
W pozostałym zakresie, podanie przez Pani±/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednakże jest ono niezbędne dla realizacji umowy po¶rednictwa i umożliwienia nam po¶redniczenia w transakcjach takich jak sprzedaż, czy najem nieruchomo¶ci.
Niepodanie danych osobowych będzie skutkowało brakiem możliwo¶ci zawarcia umowy i realizacji obowi±zków, którym podlega po¶rednik w obrocie nieruchomo¶ciami.
Prosimy Państwa również o podanie adresu korespondencyjnego, aby móc przesyłać korespondencję, zwi±zan± z realizacj± usług po¶rednictwa, (przykładowo: tre¶ć każdej proponowanej zmiany warunków ł±cz±cej nas umowy , wystawion± fakturę i inne).
Natomiast, je¶li dodatkowo podadz± Państwo adres poczty elektronicznej, numer telefonu lub wskaż± inny ¶rodek porozumiewania się na odległo¶ć i złoż± odpowiedni± dyspozycję, to będziemy mogli kontaktować się w taki dogodny dla Państwa sposób.
Na podstawie dobrowolnie udzielonych zgód, wynikaj±cych z ustaw szczególnych (np. prawa telekomunikacyjnego) mog± być do Pani/ Pana kierowane komunikaty marketingowe dotycz±ce usług ARKA Nieruchomo¶ci za po¶rednictwem m.in. wiadomo¶ci e-mail lub SMS.
W trakcie trwania umowy lub ¶wiadcz±c usługi po¶rednictwa, wchodzimy w posiadanie innych Państwa danych, w tym takich, które wynikaj± z dokumentacji nieruchomo¶ci oraz samej transakcji co do nieruchomo¶ci (np. jej sprzedaży).
Na podstawie art. 181a ustawy o gospodarce nieruchomo¶ciami, każdy po¶rednik w obrocie nieruchomo¶ciami ma prawo wgl±du do takich rejestrów jak księgi wieczyste, czy ewidencji ludno¶ci w zakresie obowi±zku meldunkowego.
Jeżeli transakcja będzie przeprowadzana w formie aktu notarialnego - możecie Państwo zostać poproszeni o przedstawienie danych, wymaganych przez notariusza oraz dodatkowej niezbędnej dokumentacji nieruchomo¶ci , która może zawierać także Państwa dane osobowe.
Nasze rozmowy mog± być nagrywane w trosce o najwyższ± jako¶ć obsługi.
Okres przechowywania danych osobowych
Dane przechowujemy odpowiednio: przez okres realizacji poszukiwania nieruchomo¶ci odpowiadaj±cej Państwa wymaganiom, wykonywania usługi, na podstawie umowy po¶rednictwa, jej rozliczenia oraz okres przedawnienia roszczeń (wynikaj±cych z umowy po¶rednictwa lub z faktu jej niezawarcia) lub okres przechowywania dokumentacji, zwi±zanej z wykonaniem umowy po¶rednictwa, wymagany przez powszechnie obowi±zuj±ce przepisy prawa oraz przez czas, w którym możemy ponie¶ć konsekwencje prawne niewykonania obowi±zku, (np. nałożenie kary przez urz±d państwowy) – w zależno¶ci, który z tych okresów jest dłuższy i ma zastosowanie do konkretnej sytuacji.
Natomiast, w razie wszczęcia postępowań reklamacyjnych, s±dowych, podatkowych lub administracyjnych – również w okresie ich trwania.
Dodatkowe ograniczenia terminu przechowywania danych:
-
W sytuacji, w której przetwarzanie danych osobowych odbywa się na podstawie przepisów prawa: dane będ± przechowywane przez okres wynikaj±cy z przepisów szczególnych.
-
W sytuacji, w której przetwarzanie danych osobowych w okre¶lonym celu odbywa się na podstawie Państwa zgody: tylko do momentu skutecznego wycofania zgody.
-
W sytuacji, w której przetwarzanie danych osobowych odbywa się na podstawie naszego uzasadnionego interesu, w tym w celu marketingu naszych usług – to dane nie będ± mogły być przechowywane do momentu skutecznego złożenia sprzeciwu.
-
Dla poszczególnych celów mog± być wyznaczone krótsze okresy, jeżeli s± wystarczaj±ce dla ich realizacji.
Cel i zakres przetwarzania danych osobowych
Państwa dane osobowe, które uzyskujemy przy zawieraniu umowy lub formularza oraz w trakcie realizacji usług po¶rednictwa, wykorzystujemy w następuj±cych celach:
-
a) zawarcia i wykonania ł±cz±cej nas umowy po¶rednictwa, umowy transakcyjnej z zakresu obrotu nieruchomo¶ciami (np. najmu, sprzedaży), zapewnienia jako¶ci obsługi, naliczania wynagrodzenia za ¶wiadczone usługi oraz rozpatrywania reklamacji ; (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 b) rozporz±dzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w zwi±zku z przetwarzaniem danych osobowych (zwanego dalej „Rozporz±dzeniem”)
-
b) realizacji Państwa ż±dania podjęcia działań przed zawarciem umowy (np. udzielania Panu/Pani pomocy i odpowiadania na Pani/Pana zapytania; dokonania oceny, czy możemy zaoferować Panu/Pani usługę i na jakich warunkach, przygotowania projektu umowy po¶rednictwa); (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 b) Rozporz±dzenia);
-
c) w okre¶lonych celach, na które wyrazili Państwo zgodę na przetwarzanie danych ( np. w celu pozyskania kredytu na sfinansowanie zakupu nieruchomo¶ci, przekazywania informacji dotycz±cych naszych usług lub nieruchomo¶ci) (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 a) Rozporz±dzenia);
-
d) wykonania ci±ż±cych na nas obowi±zków prawnych, takich jak:
-
wypełnienia obowi±zków prawnych ci±ż±cych na Po¶redniku nieruchomo¶ci wynikaj±cych z przepisów szczególnych, w tym zwłaszcza na potrzeby stosowania ¶rodków bezpieczeństwa finansowego, przewidzianych w ustawie z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz.U. z 2018 r. poz. 723), [ przy czym w odniesieniu do osób , które nie s± naszymi „Klientami” w rozumieniu tej ustawy – podstaw± wykonywania zadań realizowanych w interesie publicznym może być regulacja art.6 ust. 1 e) Rozporz±dzenia]
-
przechowywanie danych na potrzeby przyszłych postępowań prowadzonych przez uprawnione organy,
-
udzielanie odpowiedzi na reklamacje w terminie i formie przewidzianych przepisami, (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 c) Rozporz±dzenia) ;
-
-
e) w naszym prawnie uzasadnionym interesie - polegaj±cym na: (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 f) Rozporz±dzenia)
-
realizacji usługi po¶rednictwa w obrocie nieruchomo¶ciami i podjęcia działań w celu stworzenia bezpiecznych warunków jej przeprowadzenia;
-
przedstawienia dopasowanej oferty,
-
poprawy standardów obsługi Klientów,
-
ustalenia, obrony i dochodzenia roszczeń,
-
wykrywania nadużyć, obronie przed nimi i zapobiegania im oraz ulepszania zarz±dzania ryzykiem, w tym wyja¶nienia okoliczno¶ci niedozwolonego korzystania z usługi,
-
marketingu bezpo¶redniego naszych usług ( o ile nie odbywa się na podstawie Państwa zgody),
-
zarz±dzania informatyk± i bezpieczeństwem informatycznym,
-
tworzenia zestawień, analiz, badań na nasze potrzeby wewnętrzne: obejmuje to w szczególno¶ci raportowanie, planowanie rozwoju usług, rozwi±zań technicznych itp.;
-
-
f) w prawnie uzasadnionym interesie Państwa kontrahenta w transakcji sprzedaży lub najmu nieruchomo¶ci - polegaj±cym na: (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 f) Rozporz±dzenia)
-
dostarczeniu niezbędnych informacji, aby stworzyć warunki do transakcji najmu lub sprzedaży nieruchomo¶ci oraz ażeby minimalizować ryzyko takich transakcji.
-
d±żeniu do zapewnienia bezpieczeństwa planowanej transakcji z zakresu obrotu nieruchomo¶ciami.
-
Kategorie podmiotów, którym może zostać udostępnione, powierzone przetwarzanie danych
Państwa dane przekazujemy:
-
naszym agentom i po¶rednikom, uczestnicz±cym w wykonywaniu czynno¶ci z zakresu po¶rednictwa w obrocie nieruchomo¶ciami, upoważnionym podmiotom przetwarzaj±cym dane w naszym imieniu, podwykonawcom;
-
Państwa kontrahentom w transakcjach co do nieruchomo¶ci (np. stronie sprzedaj±cej/ kupuj±cej nieruchomo¶ć) oraz w uzasadnionych przypadkach agencjom nieruchomo¶ci współpracuj±cym przy danej transakcji;
-
Notariuszowi przed którym ma odbyć się transakcja co do nieruchomo¶ci lub czynno¶ci z ni± zwi±zane lub do innych podmiotów bezpo¶rednio zaangażowanych w proces transakcji;
-
Podmiotom obsługuj±cym nasze systemy teleinformatyczne lub udostępniaj±cym nam narzędzia teleinformatyczne;
-
podmiotom ¶wiadcz±cym nam usługi księgowe, kadrowe, audytowe, pomoc prawn±, podatkow± lub rachunkow±;
-
podmiotom prowadz±cym działalno¶ć pocztow± lub kuriersk± (w celu prowadzenia korespondencji),
-
w uzasadnionych przypadkach i spełnieniu wymogów wynikaj±cych z ustawy: do Biura Informacji Gospodarczej .
-
Je¶li udziel± Państwo na to zgody, Państwa dane zostan± przekazane do naszych partnerów : (np. po¶redników lub doradców kredytu hipotecznego).
Przekazywanie danych do państwa trzeciego
Obecnie nie przekazujemy ani nie planujemy przekazywać Państwa danych poza EOG (obejmujšcy Unię Europejskš, Norwegię, Liechtenstein i Islandię).
Przysługujšce Państwu uprawnienia dotyczšce danych osobowych:
Zakres każdego z wymienionych poniżej praw oraz sytuacje, w których można z nich skorzystać, wynikajš z przepisów prawa. To, z którego uprawnienia mogš Państwo skorzystać, zależeć będzie np. od podstawy prawnej wykorzystywania przez nas Państwa danych oraz od celu ich przetwarzania. Mogš Państwo złożyć do nas wniosek o:
-
sprostowanie (poprawienie) danych;
-
usunięcie danych;
-
ograniczenie przetwarzania ( np. wstrzymanie okrelonych operacji na danych lub nieusuwanie danych – stosownie do złożonego wniosku);
-
dostęp do danych - może Pan/Pani uzyskać informacje zwišzane z przetwarzaniem swoich danych osobowych oraz kopię takich danych osobowych;
-
przeniesienie danych do innego administratora danych lub bezporednio do Pana/Pani.
Prawo sprzeciwu
Jeżeli Państwa dane osobowe sš przetwarzane do celów marketingu bezporedniego, ma Pan/Pani prawo wnieć w dowolnym momencie, bezpłatnie, sprzeciw wobec tego przetwarzania. Po przyjęciu wniosku w tej sprawie, jestemy zobowišzani do zaprzestania przetwarzania danych w tym celu.
Ponadto, z przyczyn zwišzanych z Państwa szczególnš sytuacjš, mogš Państwo w dowolnym momencie wnieć sprzeciw wobec przetwarzania przez nas Państwa danych osobowych, jeli podstawš wykorzystania danych jest nasz prawnie uzasadniony interes lub interes publiczny. W takiej sytuacji, po rozpatrzeniu Państwa wniosku, nie będziemy już mogli przetwarzać danych osobowych objętych sprzeciwem na tej podstawie, chyba że wykażemy istnienie :
-
innej podstawy do przetwarzania danych, które według prawa uznaje się za nadrzędne wobec Państwa interesów, praw i wolnoci, lub
-
podstawy do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
Cofnięcie Zgody:
Jeżeli wykorzystanie przez nas Państwa danych nie jest konieczne do wykonania umowy, realizacji obowišzku prawnego lub nie stanowi naszego prawnie uzasadnionego interesu, możemy prosić o wyrażenie zgody na okrelone cele i sposoby wykorzystania Państwa danych. Udzielonš nam zgodę mogš Państwo w każdej chwili wycofać. Nie będzie jednak to wpływać na zgodnoć z prawem wykorzystania Państwa danych przed cofnięciem takiej zgody.
Sposób:
Z tych praw mogš Państwo skorzystać, wysyłajšc wniosek na nasz adres (podany poniżej ) lub składajšc go osobicie w naszej siedzibie, a ponadto za porednictwem poczty e-mail : biuro@arkanieruchomosci.com.pl
Aby mieć pewnoć, że sš Państwo uprawnieni do złożenia wniosku, możemy prosić o podanie
Prawo wniesienia skargi:
Majš Państwo prawo wnieć skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeżeli uważajš Państwo, że przetwarzanie Państwa danych osobowych narusza przepisy prawa, w tym Rozporzšdzenia.
Nasze dane kontaktowe:
ARKA NIERUCHOMOCI z siedzibš w Bielsku-Białej, przy ul. Mickiewicza 8, Tel. +48 (33) 810 31 51; e-mail: biuro@arkanieruchomosci.pl ;
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych
Zapraszamy do kontaktu pod adresem e-mail: biuro@arkanieruchomosci.pl
dodatkowych informacji pozwalajšcych nam Państwa uwierzytelnić.
Administratorem danych osobowych jest ARKA NIERUCHOMOCI z siedzib± w Bielsku-Białej, ul. Mickiewicza 8, email:biuro@arkanieruchomosci.pl.
Równoczenie informujemy, że od dnia 25 maja 2018 obowi±zywać będzie zmieniony regulamin i polityka prywatnoci ARKA Nieruchomoci dostosowana do przepisów Rozporzšdzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 7 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w zwi±zku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
Nowe Warunki Kredytów hipotecznych dla młodych małżeństw od 08.2015r
Prezydent podpisał nowelę ustawy o programie MdM
Prezydent Bronisław Komorowski podpisał nowelę ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi - poinformowała Kancelaria Prezydenta. Rządowy program "Mieszkanie dla młodych" obejmie także rynek wtórny.
Do tej pory z programu MdM można było skorzystać wyłącznie kupując mieszkanie lub dom na rynku pierwotnym - od dewelopera. Rząd argumentował takie ograniczenie tym, że program, poza wsparciem mieszkalnictwa dla ludzi młodych, ma również pobudzić gospodarkę przez zwiększenie inwestycji w budownictwie.
Dlatego proponując zmiany w programie nie zmienił zasady, że program dotyczy tylko rynku pierwotnego. Taką zmianę wprowadzili dopiero posłowie; zyskała ona poparcie połączonych komisji: infrastruktury i finansów publicznych, które pracowały nad regulacją.
Po wejściu w życie zmian z możliwości dofinansowania wkładu własnego będą mogli skorzystać członkowie spółdzielni mieszkaniowej, którzy podpiszą z nią umowę na budowę mieszkania i na tej podstawie wniosą wkład budowlany do spółdzielni w celu uzyskania prawa własności mieszkania.
Dodatkowo dla rodzin wychowujących co najmniej troje dzieci przewidziano zwiększenie z 50 do 65 m kw. powierzchni mieszkaniowej, od której byłaby liczona dopłata do wkładu własnego. Zwiększono też wysokość dopłat do 30 proc. tzw. wartości odtworzeniowej mieszkania (obecnie jest to 15 proc.). Osoby i rodziny z dwójką dzieci będą mogły otrzymywać dofinansowanie wkładu własnego w wysokości 20 proc. tej wartości (obecnie też jest to 15 proc.).
Oznacza to, że z programu będą mogły skorzystać osoby i rodziny z trójką dzieci (lub większą ich liczbą), które wprawdzie mają mieszkanie, ale chcą kupić większy lokal, i w ten sposób poprawić swoje warunki bytowe. Takich rodziców i osób nie będzie dotyczył limit wieku - obecnie przynajmniej jeden z kupujących nie może mieć ukończonych 35 lat.
Zwiększony został udział w programie osób bez zdolności kredytowej przez zniesienie zamkniętego katalogu osób mogących przystąpić do umowy kredytu w charakterze "dodatkowego kredytobiorcy". Będą mogły to być dowolne osoby - obecnie, jeśli nabywca, mimo dofinansowania wkładu własnego, nie ma zdolności kredytowej, to do umowy kredytu razem z nim może przystąpić tylko najbliższa rodzina, np. rodzice, rodzeństwo, ojczym, macocha lub teściowie.
Dofinansowanie wkładu własnego ma też dotyczyć nabycia mieszkania, które powstało w wyniku przebudowy lub adaptacji, a nie tylko w wyniku budowy nowego obiektu budowlanego. Rozwiązanie to umożliwi objęcie programem przebudowanych lub zaadaptowanych budynków niemieszkalnych, strychów i starych kamienic.
Rząd, żeby przeciwdziałać nadużyciom w korzystaniu z programu dopłat, przewidział w programie sankcje za dokonanie w ciągu 5 lat od dnia nabycia mieszkania wcześniejszej spłaty całości lub części kredytu. Jeśli kredytobiorca w okresie 5 lat od dnia ustanowienia lub przeniesienia własności mieszkania, spłaci całość lub część kredytu - w wysokości większej niż przyznane mu wsparcie - będzie musiał zwrócić część dofinansowania wkładu własnego. To nowe rozwiązanie ma wyeliminować przypadki, kiedy kredytobiorca zaciągał kredyt tylko po to, żeby skorzystać z programu.
Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.(PAP)
Podatek Katastralny już za ROK ??!!
Podatek ten jest planowany jako źródło nowych dochodów w celu spłacania zaciąganych przez NBP i MF zobowiązań dłużnych np. wykupu obligacji. Podatek katastralny jest podatkiem lokalnym, więc MF może sięgnąć doń pośrednio, czyli zmniejszyć subwencje dla gmin, powiatów i województw, a zrekompensować im „starty” nowym podatkiem.
Nie jest też prawdą, że podstawą naliczania tego podatku jest rynkowa wartość nieruchomości, bo np.mieszkanie służące zaspokojeniu potrzeb bytowych, w naszym klimacie, jeśli ma być sprzedane, to w to miejsce za te same, lub większe pieniądze jest odkupywane inne. Poza tym, każdy towar ma określony moment jego zbycia, a jaki jest moment zbycia 40-letniego mieszkania w bloku, który wg założeń konstrukcyjnych miał stać 60 lat, a właściciel chce go sprzedać za kolejne 40 lat? Jaka będzie cena takiego mieszkania za 40 lat?
Wyobraźcie sobie, że będziecie musieli rocznie zapłacić 1% wartości Waszego mieszkania, działki, domu. A jeśli macie kredyt na 35 lat to dorzućcie sobie jeszcze 35 % wartości Waszej nieruchomości do zapłacenia na rzecz Państwa w podatkach!
Nas to nie dziwi, bo kataster to katastrofa, a wypowiadanie się na jego temat, przez kandydatów czy urzędującego Prezydenta Komorowskiego to temat tabu, którego wszyscy boja się jak ognia. Wyobraźcie sobie, że będziecie musieli rocznie zapłacić 1% wartości Waszego mieszkania, działki, domu. A jeśli macie kredyt na 35 lat to dorzućcie sobie jeszcze 35 % wartości Waszej nieruchomości do zapłacenia na rzecz Państwa w podatkach! Kataster ma być wprowadzony już w przyszłym roku, a Kandydaci milczą o nim jak zaklęci.
Na horyzoncie jest jeszcze jeden haracz, tzw. opłata urbanistyczna, który to pomysł wyszedł z kancelarii Prezydenta Komorowskiego: http://biznes.interia.pl/…/gminy-chca-nowych-oplat-dla-mies…. Konstrukcja tego podatku ma być identyczna, jak podatku katastralnego, jednakże w tym przypadku nie obowiązywałyby stawki maksymalne. Radni gminni na zebraniu podejmowaliby decyzję o jego wysokości, w oparciu o własne „widzimisię”. Przykład opłat za przedszkola wprowadzonych ostatnio przez radnych gminnych wskazuje, jakiego rzędu mogłyby być stawki tego haraczu.
Podatek katastralny – kolejne narzędzie eksterminacji Polaków? Inne nacje dorabiały się przez pokolenia, czas więc, by Polacy również poprzez dorobek kolejnych pokoleń zaczęli dorabiać się rodowych fortun. Podatek katastralny zapobiega akumulacji kapitału i jeśli jesteś biedny, to twe prawnuki też takie będą.
Podatek ten jest planowany jako źródło nowych dochodów w celu spłacania zaciąganych przez NBP i MF zobowiązań dłużnych np. wykupu obligacji. Podatek katastralny jest podatkiem lokalnym, więc MF może sięgnąć doń pośrednio, czyli zmniejszyć subwencje dla gmin, powiatów i województw, a zrekompensować im „starty” nowym podatkiem.
Nie jest też prawdą, że podstawą naliczania tego podatku jest rynkowa wartość nieruchomości, bo np.mieszkanie służące zaspokojeniu potrzeb bytowych, w naszym klimacie, jeśli ma być sprzedane, to w to miejsce za te same, lub większe pieniądze jest odkupywane inne. Poza tym, każdy towar ma określony moment jego zbycia, a jaki jest moment zbycia 40-letniego mieszkania w bloku, który wg założeń konstrukcyjnych miał stać 60 lat, a właściciel chce go sprzedać za kolejne 40 lat? Jaka będzie cena takiego mieszkania za 40 lat?